Tüm mp3 player fırsatları için tıklayın !

<

Evliya Çelebi’nin – Seyahatnamesi


Sponsorlu Baglantilar

Tüm oto müzik sistemi fırsatları için tıklayın !

Seyahatname Evliya Çelebi 50 yili kapsayan bir zaman dilimi içinde gezdigi yerlerde toplumlarin yasama düzenini ve özelliklerini yansitan gözlemler yapmistir. Bu geziler yalniz gözlemlere dayali aktarmalari, anlatilari içermez, arastiricilar için önemli inceleme ve yorumlara da olanak saglar. Seyahatname'nin içerdigi konular, belli bir çalisma alanini degil, insanla ilgili olan her seyi kapsar. Üslup bakimindan ele alindiginda, Evliya Çelebi'nin, o dönemdeki Osmanli toplumunda, özellikle divan edebiyatinda yaygin olan düzyaziya bagli kalmadigi görülür. Divan Edebiyatinda düzyazi ayri bir marifet ürünü sayilir, ağdali bir biçimle ortaya konurdu. Evliya Çelebi, bir yazar olarak, bu gelenege uymadi, daha çok günlük konusma diline yakin, kolay söylenip yazilan bir dil benimsedi. Bu dil akicidir, sürükleyicidir, yer yer eglenceli ve alaycidir. Evliya Çelebi gezdigi yerlerde gördüklerini, duyduklarini yalniz aktarmakla kalmamis, onlara kendi yorumlarini, düsüncelerini de katarak gezi yazisina yeni bir içerik kazandirmistir. Burada yazarin anlatim bakimindan gösterdigi basari uyguladigi yazma yönteminden kaynaklanir. Anlatim belli bir zaman süresiyle sinirlanmaz, geçmisle gelecek, simdiki zamanla geçmis iç içedir. Bu özellik anlatilan hikayelerden, söylencelerden dolayi yazarin zamanla istedigi gibi oynamasi sonucudur. Evliya Çelebi belli bir süre içinde, özdes zamanda geçen iki olayi, yerinde görmüs gibi anlatir, böylece zaman kavramini ortadan kaldirir. Seyahatname'de, yazarin gezdigi, gördügü yerlerle ilgili izlenimler sergilenirken, basli basina birer arastirma konusu olabilecek bilgiler, belgeler ortaya konur. Bunlar arasinda öyküler, türküler, halk siirleri, söylenceler, masal, mani, agiz ayriliklari, halk oyunlari, giyim-kusam, dügün, eglence, inançlar, komsuluk baglantilari, toplumsal davranislar, sanat ve zanaat varliklari önemli bir yer tutar. http://www.karalahana.com/makaleler/tarih/image005.jpg Evliya Çelebi insanlara ilgili bilgiler yaninda, yörenin evlerinden, cami, mescid, çesme, han, saray, konak, hamam, kilise, manastir, kule, kale, sur, yol, havra gibi degisik yapilarindan da söz eder. Bunlarin yapilis yillarini, onarimlarini, yapani, yaptirani, onarani anlatir. Yapinin çevresinden, çevrenin havasindan, suyundan sözeder. Böylece konuya bir canlilik getirerek çevreyle bütünlük kazandirir. Seyahatname'nin bir özelligi de degisik yöre insanlarinin yasama biçimlerine, davranislarina, tarimla ilgili çalismalarindan, süs takilarina, çalgilarina dek ayrintilariyla genis yer vermesidir. Eserin bazi bölümlerinde, gezilen bölgenin yönetiminden, eski ailelerinden, ileri gelen kisilerinden, sairlerinden, oyuncularindan, çesitli kademelerdeki görevlilerinden ayrintili biçimde söz edilir. Evliya Çelebi'nin eseri dil bakimindan da önemlidir. Yazar, gezdigi yerlerde geçen olaylari, onlarla ilgili gözlemlerini aktarirken orada kullanilan kelimelerden de örnekler verir. Bu örnekler, dil arastirmalarinda, kelimelerin kullanim ve yayilma alanini belirleme bakimindan yararli olmustur. Evliya Çelebi'nin Seyahatname'si çok ün kazanmasina ragmen, ilmi bakimdan, genis bir inceleme ve çalisma konusu yapilmamistir.1682'de Misir'dan dönerken yolda ya da Istanbul'da öldügü sanilmaktadir. Seyahatname'den bir örnek: ULUOVA KÖYÜ Bu kalenin batı yönünden yokuş aşağı bir saat giderek Ali Paşa oğlu Abdülkadir Paşa'nın köyünde yemek yedikten sonra deniz kıyısı yakınında dört bir yanı bağ ve bahçe ile bezenmiş yetmiş evli bir Rum köyü olan Uluova'ya geldik.Çevrede yer yer Müslümanlar vardır. Al-i Osman soyundan Cem Şah,Sultan Bayezid ile giriştiği uğraşta yenilgiye uğrayınca Menteşe toprağından buraya geçtikte şövalyeler bu köyü ona has olarak verirler.Hala köyde görülmeye değer acayip yapılar,çeşit çeşit fıskiyeler,şadırvanlar,havuz ve selsebiller vardır.Cam-ı cem denilen kadehin konduğu ibret alınacak direk de buradadır.Birçok eserler ise akıp geçen zaman içinde yıkılmıştır. Sultan Cem buradan Fransa'ya kaçmıştı.Sultan Bayezid onu isteyince,Fransızlar o zorunla bir sarışın adamı zehirli ustura ile traş edip öldürdüler ve Cem'dir diye Sultan Bayezid katına gönderdiler. Onu Bursa'da Muradiye'de toprağa verirler.Fransızlar ise hala böyle bir düzenle Cem Şah'ı vermedik,şimdiki kurallarımız da onun soyundandır kanısıyla öğünür dururlar.Bunun belki de bir gerçek payı vardır. Biz konumuza dönelim.Cem Şah köyünden kıyı ile kıble yönüne iniş aşağı Köşkenaz,Kileykes,Afandoz'u geçerek Tahtalı'ya geldik.O gece orada konuk olup safalar ettik.Bu köylerin hepsi de Rum köyü olup,her biri bir kasaba gibi bağlı bahçeli,bakımlı,bezeli köylerdir.Hepsi de Sultan Süleyman Vakfıdır.Oradan yine güneye inerek bakımlı köylerden geçtik,üç saatte Kolonaz'a geldik ve iki saat güneyde Lindos'a vardık. (Evliya ÇELEBİ,Seyahatname)

Sponsorlu Baglantilar

Tüm kadın aksesuar fırsatları için tıklayın !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Evliya Çelebi’nin – Seyahatnamesi ile Benzer Yazılar:

Paylas
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
19 Şubat 2012 Saat : 2:00

Evliya Çelebi’nin – Seyahatnamesi Yazısı için Yorum Yapabilirsiniz

Yorum yapmak için giriş yapmak zorundasın. Gİriş

Tüm erkek giyim modası fırsatları için tıklayın !

içerik